![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||||
|
||||||||
![]() |
![]() |
Silnik elektryczny jest to maszyna która zamienia energię elektryczną w energię mechaniczną. |
![]() |
![]() |
Podstawy funkcjonowania |
![]() |
![]() |
Moment elektromagnetyczny |
![]() |
![]() |
W największym uproszczeniu, za silnik elektryczny możemy przyjąć model składający się z dwóch magnesów trwałych: zewnętrznego reprezentującego stojan i wewnętrznego odpowiadający wirnikowi silnika. |
|
|
![]() |
![]() |
Jeżeli magnes wirnika posiadający swobodę ruchu, ustawiony zostanie w dowolnym położeniu względem magnesu stojana, przytwierdzonego do jakiejś nieruchomej obudowy, to pod wpływem działania sił magnetycznych pojawi się moment obrotowy, który obróci wirnik w położenie, w którym siły magnetyczne się zrównoważą. |
|
|
![]() |
![]() |
Taka maszyna potrafiłaby tylko sprowadzać wirnik z dowolnego położenia względem stojana do jednego konkretnego położenia (położenia pionowego), w którym bieguny przeciwne magnesów reprezentujących stojan i wirnik znajdują się naprzeciwko. W stanie ustalonym maszyna ta nie miałaby żadnego momentu obrotowego. Odpowiednie konstrukcje różnych silników elektrycznych zapewniają niezerową wartość momentu obrotowego i podtrzymanie ciągłości ruchu. |
![]() |
|
[HOME] [Info] [Podstawy] [Adresy] [Silniki - Wstęp] [Silnik DC] [AC - Wprowadzenie] |
![]() |
![]() |
urb@n © 2006 |