![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||||
|
||||||||
![]() |
![]() |
Porównanie silnika synchronicznego i asynchronicznego |
![]() |
![]() |
Porównanie to odnosi się do najbardziej charakterystycznych właściwości tych silników, ułatwiając ewentualny wybór osobie, która takowy musi dokonać. |
![]() |
![]() |
Charakterystyka mechaniczna |
![]() |
![]() |
Silnik synchroniczny ma stała prędkość, która nie zależy od obciążenia, w asynchronicznym prędkość wyraźnie jest uzależniona od obciążenia i zmniejsza się wraz z jego wzrostem. |
|
|
![]() |
![]() |
Silnik asynchroniczny rozwija moment rozruchowy, którego wartość zależy od rozwiązań konstrukcyjnych(silniki głębokożłobkowe, dwuklatkowe). Silnik synchroniczny nie posiada momentu rozruchowego, dlatego tworzy się go stosując klatkę rozruchową, lub stosując specjalne urządzenia zasilające. Ze względu na bardzo podobną budowę stojana i sposób tworzenia pola wirującego wszystkich silników prądu przemiennego do zasilania zarówno silników indukcyjnych jak i synchronicznych można stosować falowniki, zapewniając dzięki temu wiele korzyści takich jak możliwość łagodnego rozruchu czy regulacji prędkości obrotowej. |
![]() |
![]() |
Współczynnik mocy |
![]() |
![]() |
W silniku synchronicznym istnieje możliwość regulacji współczynnika mocy przez regulacje prądu wzbudzenia (można wyeliminować straty mocy biernej). Silnik indukcyjny nie ma żadnych możliwości regulacji współczynnika mocy, a jego wartość zależy wyłącznie od stanu obciążenia. Przeciętna wartość przy znamionowym obciążeniu wynosi ok cosφ ≈ 0,8. |
![]() |
![]() |
Napięcie zasilania |
![]() |
![]() |
W silniku synchronicznym, przy obniżeniu napięcia sieci, wartość momentu maksymalnego zmniejsza się proporcjonalnie do napięcia, natomiast w silniku asynchronicznym, wartość momentu zmniejsza się proporcjonalnie do kwadratu napięcia, co przy dużych wahaniach napięcia sieci, może grozić przerwaniem ciągłości pracy silnika. |
![]() |
![]() |
Koszty |
![]() |
![]() |
Silnik synchroniczny jest zdecydowanie droższy i bardziej skomplikowany w eksploatacji. Silnik asynchroniczny, w szczególności klatkowy jest tani, prosty w budowie i obsłudze a zarazem wysoce niezawodny. |
![]() |
|
[HOME] [Info] [Podstawy] [Adresy] [Silniki - Wstęp] [Silnik DC] [AC - Wprowadzenie] |
![]() |
![]() |
urb@n © 2006 |